Fascinasjon for magiske univers

Svein Slettan

2018

Fantastisk litteratur for barn og unge

Fagbokforlaget

261 sider

Fantastiske fortellinger for barn og unge viser bredden av fantasy med dens fabelfortellinger, magiske verdener og innslag av det overnaturlige som oppstår i en normalverden. Sist jeg var i en Elkjøp-butikk så jeg at alt var remade, det var ommøblert for å gi plass til en spillavdeling med myke gaming-stoler der alle kunne prøve å spille.  Det virker som om det ikke bare er min lokale elektronikkbutikk, men at det er en trend i elektronikkbutikker å ha en spillavdeling sentralt plassert.  Hva er det ved fantasy som engasjerer ulike generasjoner slik?

Continue reading

Ta tid til en timeout

Anne Sælebakke

2018

Livsmestring i skolen – Et relasjonelt perspektiv

Gyldendal

258 sider

Livsmestring i skolen Et relasjonelt perspektiv (2018) er Anne Sælebakkes andre bok om oppmerksomt nærvær, og den vil kunne bli en nyttig bok i lærerhverdagen. Her blir man inspirert til å øve litt hver dag for å komme bedre ut når man er i en stressende situasjon.

Continue reading

En Sareptas krukke – fylt av fagdidaktikk

Ann Sylvi Larsen, Beret Wicklund, Ivar Sørensen (red.)

2018

Norsk 5-10 Litteraturboka Universitetsforlaget 

288 sider     

Norsk 5-10 Litteraturboka er siste bok i rekken av tre grunnbøker for 5. til 10. årstrinn på grunnskolelærerutdanningen. Norsk 5-10 Språkboka kom ut i 2017, mens en bok om lesing, skriving og muntlighet er under utarbeiding. 12 forfattere fra NTNU, Institutt for lærerutdanning, har fylt antologien med basispensum i litteratur for norskstudenter.

Continue reading

#kirkekunnskap

Ola Tjørholm

2018

Kirkesamfunn i Norge

Cappelen Damm Akademisk

367 sider

Kirkesamfunn i Norgeer en dagsaktuell antologi om de ulike tros- og kirkesamfunn i Norge. Redaktøren Ola Tjørholm, som er professor emeritus i økumenikk ved UiA, står for bokens rammefortelling om hva kirke er og om økumeniske utfordringer. Tjørholm har selv konvertert til katolisismen, for så etter 15 år å gå tilbake til den norske kirke. Det er det flere teologer og andre som har gjort. Det kan antyde noe sosiologen Pål Repstad hevder at den rådende diskurs i media er dialogorientert religion med en større forståelse for det sosiales betydning.

Continue reading

En kaskade av ideer

Henning Fjørtoft og Lise Vikan Sandvik (red.)

2016

Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling. Universitetsforlaget

328 sider 

Fjørtoft og Sandvik har skrevet en bok for forskere og lærere, men som tematisk favner bredere og burde interessere foresatte. Henning Fjørtoft er postdoktor i skoleutvikling og kjent for lesere av Norsklæreren som en som har skrevet bøkene Norskdidaktikk (2014) og effektiv planlegging og vurdering (2. utgave fra 2016). Førsteutgaven fra 2006 inneholdt rubrikker for vurderingskriterier som lærere og elever kan fylle ut med hva de vil skal vurderes. Disse er flittig i bruk til vurdering for læring i skolen i dag.

Continue reading